söndag 21 mars 2010

Flyga med SAS ger mig dödsångest

När man flyger med SAS får man välja sin plats själv. "Välj din favoritplats!" Och det låter ju för himla bra, kan man tycka. Själv får jag mest beslutsångest. Av den dåliga, jobbiga sorten.
Tänk om planet störtar och några dör, men inte alla. Tänk då om personen på plats A överlever men personen på plats B inte gör det. Och tänk om jag väljer plats B, fast jag hade chansen att välja plats A.
Att stå där vid självincheckningen är lite som att leka med döden. Ett enda litet tryck på skärmen skulle kunna förändra hela mitt liv.
I dag upptäckte jag att rad nummer 13 inte fanns med på planet. Visst har jag hört om att man hoppar över det, att rum nummer 13 inte finns på hotell och så. Men jag har aldrig tänkt på det. Så slog det mig. Jag sitter på stolsrad 14. Den trettonde stolsraden. Det går att undvika stolsrad nummer 13, men hur man än gör så blir raden efter nummer tolv alltid den trettonde raden. Och den platsen hade jag alltså valt. Shit!

Flygresan gick bra och jag är inte ett dugg flygrädd och egentligen inte heller särskilt vidskeplig. Men jag tror jag ska ta reda på vilken stolsrad som är den säkraste på flygplan. För säkerhets skull, alltså.

Inga kommentarer: