måndag 15 mars 2010

Johanna är en nörd

Jag älskar att plugga. Ibland låtsas jag att jag inte gör det, bara för att passa in. Hummar och håller med när andra klagar över hur tråkigt det är.
Men egentligen älskar jag böcker och ord och papper och pennor. Jag är kär i post it-lappar och överstrykningspennor i skrikiga neonfärger. Och jag skulle vilja lära mig allt. Och jag skulle verkligen vilja vara bäst på allt.

Sommarkurser. Visst låter det härligt? Så fritt och otvunget. Läsa en bok på stranden, lära sig nåt intressant att briljera med på uteserveringen i solnedgången. I dag har jag sökt. Försökt få en somrig mix av viktiga, seriösa och allmänbildande kurser, såna som ser fina ut i cv:t. Men jag kunde inte låta bli att nörda loss och välja ett par, kanske inte så supernödvändiga, men som verkar så otroligt kul.
Eller vad sägs om kursen: Kärlek, motstånd, medier. Skrivandets och läsandets praktiker 7,5 hp? Andra godbitar är chick lit, deckaren i går och i dag, från Agatha Christie till Stieg Larsson och människan inför livsfrågorna.
Mina förstahandsval är dock Afrikas moderna historia och jöken. För även om det är kul att anmäla sig till kurser med roliga namn så vill jag faktiskt bli lite smart på kuppen.

2 kommentarer:

Roza sa...

kul att hitta en till skrivblogg^^,
jag ska gå "kärlek, motstånd och medier"-kursen i sommar! det ska bli skitkul. tycker precis som du att det är roligt att gå sommarkurser. det är en helt annan sak att åka till skolan en varm julidag, än att dra sig ut i decemberkylan en måndag.

ha det fint:)

Johanna sa...

Roza: Vad kul! Jag kom också in, den kursen verkar för himla kul :) Och det bästa med sommarkursen är att den går på distans, så man behöver inte ens pallra sig till skolan utan kan ligga och slappa i en skön solstol någonstans :)