lördag 22 januari 2011

Om fyra dagar är jag Amsterdambo

För att göra min första tid i Amsterdam lite lättare har jag fått en fadder, eller "buddy" som hon kallar sig själv. Min buddy är 23 år, har ett krångligt holländskt namn "så du kan kalla mig Missi", älskar sin feta katt och berättar vad jag kan vänta mig av Amsterdam och utbildningen.

Utbildningen jag ska gå är ett riktigt fulltidsjobb och den hårdaste kursen som ges på skolan. Diemen, den lilla orten utanför Amsterdam där jag ska bo, har ganska dåligt rykte, berättar Missi: "There live a lot of low class and people from other countries". Äsch, jag är redan en förortsunge, så det ska nog gå bra. Om inte annat kanske jag kan ta hjälp av Missi. Hon tränar nämligen krav maga. En kampsport för tuffa, menar Missi, som själv har blivit spöad av en 200 kilo tung och två meter lång kille. Det är lugnt, säger Missi. Jag tar honom med svärdet.

Hon verkar bra min buddy. Rolig och tuff. För roligt ska vi ha i Amsterdam tycker hon. Eller, hon tycker att vi ska göra "crazy stuff". Jag vet inte jag, men crazy stuff i Amsterdam låter lite för crazy.

Inga kommentarer: