tisdag 14 juli 2009

Jobbet ger mig kalla kårar

För några somrar sen jobbade jag på flygplatsen i Oslo, Gardermoen. Min uppgift var att packa flygplansmat, i de små boxarna som sedan serveras på planet. Eftersom det var främst sallader, mackor och andra kalla rätter som skulle fixar var temperaturen i storköket inte mer än cirka 12 grader. Ungefär kylskåpskallt alltså. Och på grund av hygienskäl fick vi inte använda några andra kläder än arbetsuniformen bestående av kockskjorta och kockbyxor i lite tjockare tyg. Dock inte värmande någonstans. Trots gassande sol utanför frös jag mig alltså igenom hela sommaren.

I sommar jobbar jag på ett kontor. Arbetskläder väljer jag själv och istället för livsmedel pillar jag med en dator och en telefon. Men det är svinkallt. Någon måste ha råkat ställa in AC:n på "istid". Jag länsar kaffemaskinen för att hålla värmen och sitter insvept i sjalar och tjocka tröjor.

Det är någonting som inte riktigt känns rätt när jag måste klä på mig så fort jag kommer in och måste klä av mig alla tjocka kläder när jag kommer ut.

3 kommentarer:

Angie sa...

Haha, ja det låter tokigt! Själv sitter jag och svettas i mitt rum. Ska bevaka Markoolio ikväll, så det blir kul!

Anonym sa...

jag måste bara fråga, har ju hört talas om att man tjänar bra på att packa flygplansmat, stämmer detta? hur var det för dej på gardemoen? förutom att du frös då :) tacksam för svar/ Carro

Johanna sa...

Carro: Jag jobbade för ett bemanningsföretag och var inte anställd direkt av LSG sky chefs som gör flygplansmaten. Lönen varierar en hel del beroende på vilket bemanningsföretag man jobbar för, så mitt tips är att kolla med bemanningsföretagen vilka jobb de kan erbjuda och vad de betalar. Det var rätt stressigt och ofta långa pass, men det var det absolut värt - för man tjänar bra mycket bättre än i Sverige :)