söndag 22 februari 2009

Nu hörs jag!

Jag brukar inte hålla med Ebba von Sydow, men här får hon till det.
Linda Skugge och Katerina Janouch kontrar med ett "skaffa barn så får du se på stress".

Jag förstår inte resonemanget. Varför är Katerina Janouchs liv mer normalt än Ebba von Sydows? Varför är det finare att säga att man har det jobbigt när man har fem barn? Jag vet inte riktigt hur det funkar i hushållen Skugge och Janouch men i min värld är barn som kommer till världen oftast en medveten och planerad händelse.

Och missförstå mig inte, det är jobbigt att ha barn. Det tar massor av tid och energi. Jag beundrar alla mammor som trollar med knäna varje dag. Speciellt min egen underbara mamma som fixar hus och hem, har ett bra äktenskap och uppfostrar tre snorungar och en hund. Samtidigt som hon jobbar heltid och har koll på allt i hela världen. Det är mycket imponerande!

Själv är jag Fröken Duktig och Prestationsprinsessan ända in i benmärgen. Jag har alltid varit den tjejen som placerats mellan de bråkigaste pojkarna i skolan. För att de ska påverkas av mitt lugn. Såklart var det jag som påverkades av deras bråk och ingen blev lugnare.
På utvecklingssamtalen sas det alltid: "Johanna är jätteduktig och kan så mycket. Men hon måste höras mer." Hur ska en liten tjej höras mitt bland killarna som låter mest?

Om tio år kanske jag skrattar åt det här inlägget. Tänker att jag var bortskämd och hade all tid i världen. Men tills dess så måste vi nog inse att olika delar i livet har olika stressmoment. Den stress och press jag och många unga tjejer känner är i allra högsta grad verklig. Precis lika verklig som den som alla fantastiska mammor känner.

Inga kommentarer: