onsdag 4 februari 2009

Radioprat är roligare på sommaren

Jag blir alldeles matt. Min hjärna går ständigt på högvarv. Och trots ständig huvudvärk och oändligt många svordomar så blir jag ändå så inspirerad. Överallt begåvade och kreativa människor och jag dras med av dem.

Läxa till idag: Spela in personporträtt av mig själv. Och sen redigera ihop det i skolan med musik och bakgrundsljud. Efter teknikstrul på hemmaplan kom jag till skolan med andan i halsen och arg som ett bi. Dessutom missade jag genomgången av ljudredigeringsprogrammet.
Jag stängde in mig i ett av radiorummen, öppnade upp allt... och så lossnade det. Jag kom ihåg hur jag skulle göra, 6 år gammal gymnasiekunskap fanns trots allt där i bakhuvudet. Det blev rätt bra och jag är faktiskt riktigt nöjd. Inte radiopratare än, men det var sjukt kul att redigera!

Morgondagens läxa: Skriva manus till direktsändning. Jag å radion. Jag och mitt radiolyssnande. Så bra att jag fortfarande tycker att radio är jättetråkigt och aldrig lyssnar. Vad ska jag prata om? I två till fyra minuter? (Det är faktiskt jättelång tid!) Ska jag prata om vilken radiokanal som var häftigast när jag var liten fjortis? Eller kanske ska jag prata om att jag bara lyssnar på radio när jag kör bil, fast jag kör ju nästan aldrig bil längre...
Fast jag älskar ju sommarpratet i P1. Kommer du ihåg när vi var unga och hungriga Anja? Kommer du ihåg hur vi drömde om att få sommarprata? Hur vi spånade ämnen att prata om och analyserade de som fick chansen att göra sitt eget program...

2 kommentarer:

matilda sa...

Det är nästan så jag skäms. Du pluggar ju som... ja, betydligt mer än oss på hälshögskolan iallafall. Och då ska vi ändå försöka hålla sjuka personer vid liv, det är lite skumt. Fick en galen tanke igår "Vad skulle hända om jag iskallt gick fram och slickade på pacemakern i det hyper-steriliserade op-rummet och bara lugnt ställde mig i "observationsläge" igen utan att röra en min?" Så seriös är jag!

Johanna sa...

matilda: Haha! Alltså, visst har vi kurser med mycket plugg och så. Men alla praktiska kurser... Visst krävs hårt arbete, men det är rätt mycket vuxendagis a la Hässelby ;) Slicka på pacemaker låter läskigt, tänk om du får en stöt? :p Och så tror jag att man "måste" skoja och flamsa mer på seriösa utbildningar, för att orka liksom.