lördag 5 september 2009

Jag älskar min jävla bok

Jag har återvänt till en av mina favoritplatser på jorden. Biblioteket. Jag älskar bibliotek, jag älskar alla bibliotek. Idéen med bibliotek är så sjukt smart. Jag får läsa så mycket jag vill, känna, peta, låna och bläddra i böckerna. Helt gratis. Och när jag har läst eller tröttnat eller bara inte hittar en plats i bokhyllan så lämnar jag tillbaka boken. Jag vet att vi tar det för givet, men ni hör ju vilken grej det är!

När jag var mindre, sådär en nio, tio eller kanske elva år läste jag mycket. Jättejättejättemycket. Jag var en nörd, en tönt och en pluggis. Och en sån där som alltid läste. Jag gick till biblioteket med en tom skolväska och kom hem med den fullproppad med böcker och sen läste jag i timmar. Jättenördigt. Och jättekul. Jag var inte sämre idag. Sju böcker blev det, efter att jag stått och velat länge och valt bort flera stycken. Det finns böcker jag hatar, böcker jag fascineras av och böcker som har förändrat mitt liv. Jag hoppas att dagens hemsläp kan bli någon av dem.

Rubriken är hemskt intern och därför jätterolig. Nyfiken? Fråga mig någon gång så kanske jag svarar.


Inga kommentarer: