söndag 20 februari 2011

Om frihet

Idag är jag så tacksam för att jag växt upp i ett fritt land. En demokrati där medborgarna har rättigheter och rösträtt och får kritisera sina ledare. Jag är lycklig över fri press och att journalister inte blir hotade till livet (i alla fall inte av politiska ledare).

Ibland när jag säger att jag är journalist så säger folk: "Ja, det är väl kul. Bara du inte jobbar på Aftonbladet, de bara ljuger!"
Och tycka vad man vill (Aftonbladet är Sveriges mest lästa tidning, så antingen har svenskarna dålig smak eller så är Aftonbladet bra...) men om det är det värsta folk kan komma på om journalister i Sverige, så är jag ändå ganska glad. Och stolt. 

Och för er som inte läser Aftonbladet på grund av alla dokusåpor så kan ni spana in rapporteringen om den Nya Arabvärlden i stället. Och läsa vad Jon Williams, redaktör för BBC World, skriver om nyhetsrapporteringen från Libyen. Läs här.

Inga kommentarer: