torsdag 10 februari 2011

Om svenskar i Norge

Uppdrag granskning i kväll: Svenska ungdomar åker till Norge, jobbar för bemanningsföretag, får lite sämre betalt än de som är fast anställda direkt på arbetsplatsen (men fortfarande BRA mycket bättre än i Sverige) och bor trångt och ofräscht.

Vad är grejen säger ni. Ja, det kan man ju undra. Att man tjänar sämre när man jobbar för bemanningsföretag än direkt för företaget man jobbar på (hänger ni med?) är väl inte sådär hemskt ovanligt. Och Adecco som var med i Uppdrag granskning är ändå ett av de bemanningsföretagen som betalar bättre än många andra. Åtminstone var det så när jag jobbade i Norge 2006. (Ska du jobba på bemanningsföretag i Norge, välj Adecco eller Manpower, de betalar bäst.)

Dyr hyra? 10000 norska kronor för en tvåa i Oslo city. Jag vet inte riktigt. Jag bodde några mil utanför Oslo och betalade 7000 norska kronor. Och vi var tre personer som delade lägenhet. Sen får man väl anpassa sig, antingen åker man dit och jobbar häcken av sig i några månader och sen kan man leva loppan eller investera alla pengar. Och hånskratta åt alla som jobbat på lager och kört truck i Sverige men som bara tjänat hälften så mycket.

För övrigt gnälldes det om att det bara fanns två tvättmaskiner på 80 personer. Här i Amsterdam har jag ingen tvättmaskin alls. Vill jag tvätta får jag betala 6€. När jag bodde i Sundsvall fanns det också bara två maskiner. På ett sexvåningshus. Det gick prima.

Nej, det kanske inte känns helt schysst att dela lägenhet med 14 personer och en massa kackerlackor. Men det är ju himla få kids som stannar i flera år. Man kommer dit, jobbar, har kul, tjänar jäkligt mycket pengar och sedan åker man någon annanstans. Jag tycker att det är rätt schysst jag.

För övrigt tjänade mer pengar när jag packade flygplansmat i Norge än när jag jobbade på transportföretaget i Sverige och hade hand om utrikesärenden och när jag har jobbat som journalist. Det är bra pengar och om det inte duger kan du alltid åka hem. Klaga inte.



För övrigt hade det varit sjukt kul om den här låten hade funnits 2006. När jag var i Norge började alla (ja, ALLA) sjunga på Boten Anna när de träffade en svensk.

Inga kommentarer: