torsdag 8 januari 2009

Han vet inte hur gammal hon är, men hon får skjuta hans vapen

Jag har sett en dokumentär. Om barn i USA som lär sig skjuta och hantera vapen. Om deras föräldrar (läs pappor) hetsar ungarna till att skjuta.

Det är lite märkligt hur världen fungerar. I vissa delar av världen tvingas barn ut i krig, splittras från sina familjer och blir barnsoldater. I andra delar av världen finns det föräldrar som tydligen tycker att det här med krig och skjutande är häftigt.

Skolskjutningarna kommer på tal. En pappa säger:
- Tänk om bara ett barn (till) hade ett vapen. Då hade det aldrig hänt.
Det säger ju en hel del om vapensynen. Själv tänker jag; vore det inte bättre om inga barn hade tillgång till vapen, så hade ingen alls behövt dö?

Men vad vet jag, när jag var liten fick jag aldrig gå i vapenskola. Jag gick i Mulleskola istället. Lärde mig att man kan äta granskott och koka soppa på brännässlor. I en annan del av världen, alltså.

Och just det, pappan i rubriken. Han står bakom sin dotter som skjuter för fulla muggar. Reportern frågar hur gammal flickan är. Pappan tänker efter en stund och frågar sedan sin dotter. Hon är sju år. Hon är sju år och hon får skjuta med pappas vapen, men han vet inte ens hur gammal hon är.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fan va sjuk världen är!

Johanna sa...

Emma: Ja, verkligen!