torsdag 16 oktober 2008

Hon som blev journalist istället för redigerare


Det här är Gunnar. Gunnar är lärare i Grafisk kommunikation på Hässelby Gymnasium, där jag gick medieprogrammet. Gunnar är en fantastisk liten man, som i alla fall då pendlade från Uppsala till Hässelby (knappt 10 mil) varje dag. På motorcykel. I svart, tight skinnställ.
Varje gång man träffar Gunnar har han alltid en ny liten historia att berätta. Han är på alla sätt och vis en cool man och framförallt är han en bra lärare. Han förklarar så alla - inte bara några - förstår och kan utvecklas från sin nivå. Han peppar och berättar roliga historier när tekniken sviker.
Jag saknade Gunnar och alla andra lärare i Hässelby idag. När InDesign var olydigt och levde sitt eget liv. När jag tyckte att jag gjorde allting rätt så blev det ändå bara fel. Det gick inte ens att skriva ut!
Jag skulle vilja skylla allt på dumma lärare, dumma datorer, dummadumma InDesign. Men sanningen är nog att jag är a little bit to blond för att sitta där framför datorskärmen.
Bilden är förresten tagen på studentlunchen i skolan. Alla lärare spexade. Gunnar var Jerry Williams.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Och jag Benny. Redigeringsläraren från Uppsala.

Men du: Fuck NO!NO!NO!, du skulle kunna vara kritvit i skallen och ändå vara ett smart ass, om man bara fick möjlighet att förstå lite, fick lite peppning och lite pedagogisk förklaring...

Puss till Johanna från Johanna!

Mooney sa...

Ni kommer lära er, annars får väl jag lära er. Det har inget att göra med eran hårfärg. Endast ovana, datorer är inte som att cykla. Det kommer nya versioner, modeller och program varannan dag.

Kämpa på! You can do it! \o/

Anonym sa...

Privatlektion med Johannorna av Pitegossen önskas. Någon gång.

Johanna sa...

barajagjohanna: Åh, tack! Skönt att vi kan svära ihop! Puss!

en gosse från piteå: Ja tack, privatlektion önskas. För jag ska lära mig, det ska jag!

Anonym sa...

JAG ÄLSKAR GUNNAR!!!!!

Anonym sa...

Åååh, jag skulle sälja åtminstone en tredjedels själ för att få sitta och latja i InDesign. Gråt.

Johanna sa...

Karolin: Gunnar är bäst!

Pebblesinyourmouth: Men morr, kom hit och lär mig! :P

Anonym sa...

Haha.. komma dit och lära dig? Jag är ju hur sopig som allra helst men det är såååå roligt att jag lätt glömmer det och jag behöver ju inte heller oroa mig för att råka få något publicerat. Kanske kommer jag och joinar nästa år, men bara kanske. Det beror på hur mitt lilla sketna liv ser ut. Massa kram på dig du ljuva och duktiga!

Johanna sa...

pebbles: Jaaa! Kom hit, kom hit, kom hit! I know you're gonna love it! Kramar

Unknown sa...

gunnar var bäst,
har du något emot om jag snor din underbara beskrivning på honom till min blogg / michaela
damie.blogg.se

Johanna sa...

Michaela: Visst är han! Vem är du? Använd gärna min text, men jag vill stå för citatet, så länka till min blogg eller liknande. Tack :)