måndag 22 september 2008

Att inte sova

Jag har bott i Sundsvall i lite mer än tre veckor. De nätter jag har sovit gott och hela natten går att räkna på några ynka fingrar. Det beror inte på att jag inte trivs, det gör jag. Jag bara är så här. Jag är kvinnan utan sömn. Hon som ser filmen The machinist och tänker: "Ja, det är precis så det är att inte sova".

Jag blir knäpp och glömsk och okoncentrerad. Jag är ständigt hungrig och helst av allt skulle jag vilja äta strösocker med sked. Kroppen skriker efter energi och jag försöker ge den det. Med grönsaker i alla möjliga färger och former, jag äter mina vitaminer och dricker fruktsmoothies varje morgon. Jag försöker få massa ljus på dagarna och ha mörkt och svalt på nätterna. Jag tränar avslappning och meditation på amatörnivå.
Men ändå. Inte många timmars nattsömn och när jag vaknar känns det värre än kvällen innan.

Kom igen nu, låt mig sova. Jag har inte tid med det här. Det tar för mycket energi, för mycket tankeverksamhet. Jag vill plugga, lära mig saker, spruta ur mig brutalt bra texter.

Och så kryper jag ner under täcket igen och tänker:
"Kanske ikväll..."

4 kommentarer:

Anonym sa...

Men usch och fy. Hoppas du får sova gott! Men motion och bra kost så BRUKAR det ju gå bra att sova. Men jag ser att du, liksom jag, är en av dem som är uppe sent på kvällarna... :)

Jag ska nog kasta in handduken för ikväll (läs: inatt).

Johanna sa...

Tack! Brukar komma och gå i perioder, just nu en dålig sömnperiod. Brukar bli bättre av motion ja, så jag hoppas verkligen endorfinerna kommer snart!

*** sa...

Välkommen till klubben fialotta! Vissa säger att man ska ligga kvar när man inte kan sova, men då slutar det bara med att man förknippar sängen med att inte sova. Gå upp en sväng och skaka på benen, men tänd helst inga lampor - du vill inte få kroppen att tro att det är morgon. Hoppas att det släpper snart. Kramkramkram.

Johanna sa...

Pebblesinyourmouth: Tack söta Katta! Ja, jag har sovit dåligt hela mitt liv, känns som jag kan allt om sömnproblem nu... Gå upp en stund och dricka lugnande te, typ kamomill eller varm mjölk brukar funka. Kanske inte mot sömnen, men iaf mot rastlösheten av att inte kunna somna :) Hoppas du kan sova gott snart! KRAM!