onsdag 24 september 2008

Dagens mest irriterande

Dagens mest irriterande nummer ett:

Skolan börjar kl 13.15, perfekt läge för sovmorgon. 06.40 vaknar jag. Klarvaken. Tassar upp, hämtar tidningen, öppnar fönstret, lägger mig igen, läser tidning.

Då kommer dagens mest irriterande nummer två:

I Sundsvalls tidning kan man i dag läsa om Owe, 66 som har åldersdiabetes. Som många andra med diabetes i dag följer han Annika Dahlqvists råd slaviskt. Mycket fett och inga kolhydrater med andra ord. Owe är jättenöjd, för hans värden har blivit så mycket bättre. Fint!

Men så berättar han (och jag kan bara hoppas att det är ett tryckfel eller missförstånd) att han promenerar 30-90 minuter varje dag. Vikten har inte förändrats, men däremot har "fettet över buken ersatts av muskler". Det här kallar jag nyheter! Hur, jag frågar H U R är det möjligt att bygga muskler (och i synnerhet magmuskler) utan styrketräning och med en kost baserad på fett? Forskningsrön och vetenskapliga rapporter går bra att posta i kommentarerna. Tack.

Dagens irriterande nummer tre:
Dagens föreläsning. Om "vi och dom" i medierna, om nyhetsrapportering och hur invandrare och människor med utländsk härkomst framställs och skildras i medierna.
Jag vill inte säga mer. Jag är arg.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, vad är du arg på? Jag blev mest irriterad på den där föreläsningen. Det berodde mest på dumma kommentarer, men mitt huvud gjorde det inte bättre.

Johanna sa...

barajagjohanna: Ja, jag blev nog också bara irriterad. Tycker mest att det är jobbigt med såna diskussioner, man kommer aldrig fram till nåt och så blir jag så förvånad över att folk verkar vara så fördomsfulla och verkar ha så svårt att tänka sig in i andra människors situationer. Märkligt.

Anonym sa...

I know, I know!