fredag 12 september 2008

Världens bästa fredag?

Dagens skoluppgift: de tre F:en; fånga, fängsla, fascinera.
Runt kl 11 på förmiddagen hämtade en buss alla i jour 08 (that's me!) och bildjour 08 för att åka ut till Birsta, det stora shoppingområdet strax norr om Sundsvall.
Vi fick klara instuktioner: Gör något journalistiskt. Bussen går tillbaka kl 14.30, deadline kl 18.00.
Eh, ja. Jag fixade ihop något om hur Birsta slår ut shoppingen i stan i Sundsvall och pratade med en himla massa folk. Bra övning, för det var inte alls så läskigt som det först kändes. Och igår, strax efter deadline och inlämnande kändes det bra, att artikeln var bra. Men nu, när jag sovit (knappt) på saken så känns det ju såklart mediokert. Ah, det är så det är att vara Johanna. Aldrig, aldrig nöjd.
På kvällen så, sittning på Kårhuset. 300 spänn fattigare, men uppsminkad, iklädd klänning, glansiga strumpbyxor och söndertrampade pumps.
Det var en kalaskväll, trots en aning för många "tjofaderittan lambo" (såg man inte till att bli färdig med den grejen i gymnasiet förresten?) och att jag för kvällen tydligen blivit vegetarian. Jag hade sagt till om att jag är fiskallergiker och fick därför samma förrätt som vegetarianerna. Fint så. Huvudrätten bestod av kyckling. Kyckling är inte fisk. Jag fick det vegetariska alternativet, igen. Lite less blir man ju, hur svårt kan det vara att ge rätt person rätt mat? Å andra sidan, vegetariskt är gott och jag är nog mest tjurig över att jag missade kyckling som jag slapp tillaga själv. Man blir lat som student, vill jag lova.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, vafan, taskigt att du inte fick kyckling! Men det vegetariska var skitgott tycker jag. :)

Och apropå uppgiften... när jag satt och åt min sena lunch nyss så kom jag på att jag kanske skulle kollat lite uppgifter lite mer noggrannt. Ops. Det KAN vara så att jag har ett faktafel i texten. Jäkla skit.

Nåväl. Ses ikväll. :)

*** sa...

Du blev iaf vegetarian. Jag var vegetarian och blev degraderad till.. ja, jag vet inte riktigt...
På en firmafest för en herrans massa år sedan skulle jag med sällskap bli serverad huvudrätt. Jag får en enorm skål framför mig på tallriken och en bamsesked i rostfritt stål. Där sitter jag och ser dum ut och undrar vad det är för sorts soppa, brun, trögflytande och glansig som den är. Jag vågar inte smaka och mina bordsgrannar garvar och tycker väl egentligen att jag får skylla mig själv som inte äter kött men påpekar samtidigt att mat och service inte varit något vidare under kvällen. När jag väl tagit mod till mig och doppar skeden kommer en kypare från ingenstans och kastar sig fram och sliter skeden ur handen på mig -jag har blivit serverad såsen till köttet. Min riktiga rätt hade tagits som tilltugg vid ett annat bord och jag fick vänta i evigheter innan jag fick något att stoppa i magen.
Det verkar som om du trivs. Fantastiskt. Ta hand om dig!